Zinvol????? - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu Zinvol????? - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu

Zinvol?????

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Franci

20 April 2008 | Vietnam, Can Tho

Hoi hoi,

Weer een paar dagen verder en wat nieuwe projecten gedaan.

- takjes hakken bij een medicijnman.. erg leuk als je die grote medicijnkast ziet, overal kruiden. Was maar een half uurtje maar wel gezellig.

- voedsel uit delen bij een ziekenhuis.
Dit was heel erg leuk, we werden daar helemaal in de watten gelegd. We kwamen op een plek waar enorme pannen met rijst gekookt werden. Vervolgens moesten we helpen met het roeren in de pan, daarna voedsel opscheppen en vervolgens mochten we zelf aanschuiven en van het heerlijke eten daar genieten. Met stokjes dan wel natuurlijk.
Wat opmerkelijk was aan dit project is dat we allebei niet echt het gevoel hadden dat we aan het helpen waren. Al die taken die wij gedaan hebben waren genoeg mensen voor. Het viel ons op dat de mensen daar gewoon genoten van onze aanwezigheid en graag engels wilden praten met ons.Het waren ook zulke lieve mensen dat k me helemaal op me gemak voelde.
Wij voelden ons wel een beetje schuldig omdat we niet echt geholpen hadden. Maargoed wel gezellig verder!!!!

- Engels les geven aan gehandicapte mensen

Dit is tot nu toe wel een van de zinvolste projecten geweest. Een groepje van 10 volwassen mensen engels leren. Opvallend was hoe graag ze wilde leren en hoe aardig ze tegen ons waren.
Deze gehandicapte mensen maken van kokosnoot allerlei supermooie dingen. Hier ga ik ook zeker het een en ander van meenemen!!!! Ook hebben we nog traditionele gerechten geproefd hier.. heeeeeeeeeerlijk!!!



Nu een week verder nu ik alle projecten gezien heb ben ik me wel een beetje af gaan vragen, is dit wat ik er van verwacht had, vind ik het leuk en is het wel zo zinvol als ik verwacht had?

Over dat laatste heb ik een dubbel gevoel. Engels leren aan doofstomme kinderen zie ik niet echt het nut van in. Hoe leuk het wel niet is en hoe dankbaar ze zijn als we er alleen al zijn staat daar los van.

Ook aan de arme kinderen engels les geven.. het is wel zo dat je door de engelse taal te spreken meer toekomst heb ik dit land.. maar of ze het echt willen leren is nog de vraag en of ze er ook echt wat van oppikken vraag ik me ook af.

Het weeshuis is heel indrukwekkend, maar ook hier kan je niet veel meer betekenen dan de kinderen knuffelen en met ze te spelen. (is ook wat waard hoor) Alles wat je inbrengt aan geld en materiaal word ingepikt door de begeleidsters daar dus daar kan je ook niet veel mee doen.

Takjes hakken bij een medicijnman.. echt nodig??

Engels les geven aan de gehandicapten mensen...zeker nodig en ook heel zinvol naar mijn idee.

10 minuten rijst opscheppen en de rest van de tijd zelf eten???..


Kortom het is geen levens redden, maar als ik zie hoe blij iedereen met onze komst is los van of ze der wat mee kunnen op langere termijn denk ik zeker wel dat het zinvol is.
Elk project is op zijn eigen manier leuk en zinvol en ik geniet met volle teugen.




Ha lies, op de vraag wat kunnen jullie doen vanuit nederland.. is het antwoord..vrij weinig. Wat ik kan doen hier is speelmateriaal kopen als stiften en dergelijke en dat dan meenemen (en weer terug nemen) naar de projecten.
Dit kost hier allemaal nix. Een andere vrijwilliger heeft honderden euro's vanuit nederland meegekregen om hier wat te betekenen.. ze krijgt het niet eens op!!




weer wat weetjes...

- Wist je dat hier standaard "frog" op het menu staat?? Ook " snake " kom ik nog weleens tegen.

- Bij een begrafenis iedereen in het wit gaat??

- Mijn huidje naast een mooi stippenpatroon aan muggenbulten, ook een (voor vietnamese begrippen) lelijke bruine kleur heeft? :P

- Ik steeds weer opkijk van de gave beesten die je hier ziet!

- Van echte heimwee geen sprake meer is?

- Ik stiekem toch wat foto's online heb gekregen!!

- Ik al een aardig woordje vietnamees spreek ? om precies te zijn:

Hallo -> sin chao
Bedankt -> camon
Graag gedaan -> cam cotchi

GOED HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!


genoeg voor vandaag... Tot de volgende keer








  • 20 April 2008 - 17:38

    Nel Lansbergen:

    Hoi Franci,
    Ik heb je adres van je paps gehad en vind het erg interessant te lezen wat je tot op heden heb gezien en meegemaakt.
    Ben hardstikke trots op je wat je daar allemaal doet en dat in die hitte.
    Wij zijn januari in Maleisie geweest, ook daar hoge luchtvochtigheid en erg warm. Knap als je in die temperatuur je werk doet. Heel veel succes en lieve groetjes Nel

  • 21 April 2008 - 11:02

    Anne Vincenten:

    Hoi franci,

    Muggenbeten herken ik heb ze zelf ook altijd maar nu nog niet hoor!
    De dingen die ze maken van kokos is altijd erg mooi Kokos thee is erg lekker..
    De foto's zijn echt onwijs indrukwekkend

    Groetjes Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Franci

Actief sinds 04 April 2008
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 40989

Voorgaande reizen:

02 April 2015 - 30 Mei 2015

Azie 2015

04 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Camino de Santiago

25 Maart 2014 - 29 Maart 2014

op reis...EN DIT KEER NIET ALLEEN! !

12 Oktober 2013 - 10 November 2013

It's time for Africa!

20 April 2013 - 20 Mei 2013

Brazilie 2013

06 Januari 2013 - 21 Januari 2013

Hongarije/Israel

02 November 2009 - 01 April 2010

5 maanden weg

10 April 2008 - 22 Mei 2008

Mijn eerste reis

15 September 2010 - 30 November -0001

Op zoek naar een baan in Australie

Landen bezocht: