Laatste weekje!! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu Laatste weekje!! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu

Laatste weekje!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Franci

17 Mei 2008 | Vietnam, Hoi An

Zow werd weer es tijd voor een nieuw berichtje.

De laatste week is al weer aangebroken en mijn vrijwilligerswerk zit er inmiddels op.

De laatste week heb ik afscheid genomen van alle projecten, dit was erg moeilijk want heb het zo naar mn zin gehad en heb langzamerhand ook een band opgebouwd met die mensen.

Het weeshuis

Deze ga ik heel erg missen, ondanks de verschrikkelijke dingen die er gebeuren heb ik het er heel erg naar mn zin gehad. In de eerste instantie leek het een hopeloos geval maar al gauw kregen de kinderen een gezicht en heb k een band met ze opgebouwd. Het is heel bijzonder om te zien dat je ze aan het lachen kan maken en dat ze jou ook kennen. Het personeel daar heb ik verder weinig mee. Ze zijn heel afstandelijk en bot. Gelukkig liep er ook een enkeling rond die wel goed was voor de kinderen. Dit was dan wel fijn om te zien.

Nhip Cau

Op dit project heb ik het heel erg naar mn zin gehad. Engels les geven aan lichamelijk gehandicapte mensen.
Deze mensen waren verschrikkelijk lief en dankbaar. Het is oko heel mooi om te zien dat ze engels dat ze net van jou geleerd hebben toepassen in de praktijk.
Het was een grote uitdaging voor mij om dit te doen en heb hier ook veel van geleerd! Als afscheid kreeg ik een cadeautje en een hele lieve brief. Heel bijzonder!!!
Ook heb ik een bruiloft after party mee mogen maken van 2 van deze mensen. Ook dit was leuk om mee te maken en kreeg de eer om een liedje te zingen met karaoke. Gelukkig stonden de andere vrijwilligers me bij en hebben we al dansend Y.M.C.A gezongen!

Disability school

Bij dit project ben ik maar 3 keer geweest. Je gaat dan langs op een school met doofstomme kinderen om engels les te geven of gewoon gezellig spelletjes te doen of te knutselen. Ook hier heb ik geweldig van genoten. Echt hele lieve kinderen die je heel veel kunnen vertellen zonder woorden. Ook heel dankbaar. Ze hebben een stapel tekeningen voor me gemaakt. Inclusief een portret!! Super :)

Charity 2

Hierbij heb ik engels les gegeven aan arme kinderen op het platteland. Ook hier heb ik veel van genoten. Al waren de kinderen niet allemaal even makkelijk was het toch een grote uitdaging om ze wat te leren. Als afscheid heb ik een hele grote taart voor ze laten maken met goodbye erop. Heb ze lekker volgestopt met snoep (fruit eten ze daar genoeg :P)
En ook deze kinderen waren heel dankbaar. Van 1 meisje kreeg ik haar ringetje als afscheidscadeau!!

Traditional medicine hospital

Dit project heb ik ook heel erg van genoten. Uiteindelijk schep je wat rijst op en snijd je wat groenten voor de armere mensen. En de rest van de tijd ben je aan het eten!
Wat vooral bijzonder was aan dit project was hoe lief de mensen voor me waren. Natuurlijk was het heel interessant om een westerling in hun keuken te hebben!!
Er is ook meerdere keren aangestuurd op een bruiloft, maar heb duidelijk laten merken dat k daar niet van gediend was!!
Super bijzondere sfeer, had het niet willen missen!!!!


Ook het afscheid in het huis was jammer. Een aantal vrijwilligers kon ik het goed mee vinden en zal ik ook gaan missen!!!

Momenteel zit ik de toerist uit te hangen in Hoi An... echt helemaal fantastisch hier!!! Super toeristisch wel, maar zoow mooi. Je kan hier kleding laten maken op maat voor heel weinig..en dat bevalt me wel :P

Eergisteren ben ik achterop gesprongen bij een scooter taxi, zijn we naar een supermooie plek geweest marble mountains heet het.. tempels in de rotsen. Heb met wierook zitten zwaaien en wat vietnamese gebeden herhaald naar boeddha..en hoop maar op geluk voor de rest van mn leven ;)

Gisteren was ik schoenen aan het kopen in een winkeltje toen ik een kindje heel hard hoorde huilen.. toen ik door het kralengordijn naar achteren keek zag ik dat hij heel hard geslagen werd met een lineaal. Het gekrijs kwam echt uit zn tenen. Hij lag op de grond te zweten en te gillen toen moeder of oma hem oppakte en door elkaar schudde en nog wat klappen gaf. Dit is echt het ergste geluid dat ik ooit gehoord heb!!!En gezien! Ik werd heel kwaad en vroeg aan de verkoopster of ze haar kon laten stoppen waarop de verkoopster zelf heel bang werd en zei dat ze er nix aan kon doen.K heb duidelijk aan die oma laten weten dat ik er niet mee eens was door afkeurend NO te roepen en te gebaren maar eigenlijk durfde ik verder ook nix te doen.
Dit vind ik nog het grootste minpunt aan dit land, ook op de scholen is het nog gewoon om kinderen te slaan. Gehandicapt of niet.

Verder heb ik gewoon een fantastische reis gehad en ben iedereen heel erg dankbaar die me hierin gesteund heeft. En ga nog ff lekker genieten van de laatste week!!!

groetjess!!!


  • 17 Mei 2008 - 08:01

    Natasja:

    He franci,

    Geniet lekker van je laatste week, je hebt het verdient.

  • 17 Mei 2008 - 10:26

    Linda:

    Wow, je hebt flink wat mee gemaakt meis!
    Wat bizar dat kinderen daar nog zo geslagen worden... Goed dat je je afkeuring erover liet blijken in die schoenenwinkel.
    Geniet van je laatste week!
    Knuffel, Linda.

  • 17 Mei 2008 - 14:50

    Anne:

    hoi franci

    Wat ben jij sterk zeg... waar haal je de lef vandaan om dit te doen (positief hoor) ik heb echt ontzettend veel bewondering voor je....

    Anne

  • 18 Mei 2008 - 04:27

    Marieke:

    He meis!
    Goedom te horen dat je het naar je zin hebt in hoi an, ben benieuwd naar alle mooie kleren die je gaat laten maken!!
    verschrikkelijk van dat kindje zeg...dat je datzo gezien heb...

    veel plezier nog je laatste daagjes in vietnam!!

    xxxxx

    oja je hebt die leuke oorbellen en fotos laten liggen, mail je thuisadres maar even door dan stuur ik ze naar je op!

  • 18 Mei 2008 - 08:36

    Milou:

    Hey Franci, ben stiekem toch wel jaloers dat je al zo aan het genieten bent van de rest van Vietnam! Maar niet getreurd, Phu Quoq komt eraan! Zoals marieke al zei heb je een paar dingen laten liggen maar dat komt wel goed. Hoop dat je nog goed weer hebt in je laatste week, hier in Can Tho wordt het langzaamaan beter!

    Liefs Milou

  • 18 Mei 2008 - 19:59

    Alet:

    Het was heel leuk je verslagen te volgen, je hebt veel meegemaakt! Geniet van de laatste dagen, goede reis terug en dan zullen we de verhalen verder wel horen! Liefs, Alet

  • 19 Mei 2008 - 07:14

    Ellen:

    He Franci,
    Ik ga je verslagen en berichten erg missen. Vond het ontzettend leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Erg leuk geschreven ook ... hoezo kinderopvang?? Schrijfster zou je niet misstaan.

    Op de Piraat zijn ze erg blij dat je weer terugkomt. Uiteraard ik ook.

    Tot snel en geniet nog van de laatste dagen.
    gr. Ellen

  • 19 Mei 2008 - 20:06

    Jolanda (Flip&Fleur):

    Hi Franci,
    Wat heb je veel meegemaakt zeg in die 6 weken. Daar kan geen 6 weken Piraat tegenop. Echt heel stoer en dapper van je dat je dit hebt ondernomen. Ik heb bewondering voor je.
    Flip vroeg zich vanochtend ongerust af of je nog wel terugkwam op de Piraat. Ze zijn aan het aftellen hoor.
    Geniet nog van je vakantie en deze ervaring neeemt niemand je meer af.
    Mijn petje af hoor!

    Tot gauw, groetjes Jolanda.

  • 03 Juni 2008 - 09:52

    Marie-Cecile Ribbens:

    Hi Franci,

    Te gek wat je daar gedaan hebt, petje af! Wat een belevenis om je zo in te zetten voor de kinderen en andere mensen daar! Echt een uitstap naar een andere wereld!

    Groetjes Marie-Cecile

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Franci

Actief sinds 04 April 2008
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 40958

Voorgaande reizen:

02 April 2015 - 30 Mei 2015

Azie 2015

04 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Camino de Santiago

25 Maart 2014 - 29 Maart 2014

op reis...EN DIT KEER NIET ALLEEN! !

12 Oktober 2013 - 10 November 2013

It's time for Africa!

20 April 2013 - 20 Mei 2013

Brazilie 2013

06 Januari 2013 - 21 Januari 2013

Hongarije/Israel

02 November 2009 - 01 April 2010

5 maanden weg

10 April 2008 - 22 Mei 2008

Mijn eerste reis

15 September 2010 - 30 November -0001

Op zoek naar een baan in Australie

Landen bezocht: