fez - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu fez - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu

fez

Door: franci

Blijf op de hoogte en volg Franci

30 Maart 2014 | Marokko, Meknès

Na 4 dagen gereisd te hebben in rabat en meknes zijn we bij Fez aangekomen.

Na een half uur onderhandeld te hebben bij een aantal taxi chauffeurs zijn we 2 euro goedkoper uit. Waarom we niet meteen een meter taxi hebben gezocht weet ik niet. Maar wat we inmiddels wel geleerd hebben is dat hoe langer je onderhandelt hoe eerlijker de prijs is die je betaald. Bij alles.

Fez blijkt ook zon stad...daar waar ze graag wat aan toeristen verdienen.
Nauwelijks uit de taxi gestapt komt er al een man naar ons toe die ons graag zijn guesthouse wilt laten zien. Waarom niet is mijn motto en ondanks zijn grote gemaakte glimlach met wat scheve tanden met bling bling besloten we hem te vertrouwen en met hem mee te gaan.
Zoals voorheen heeft ons vertrouwen ons naar prachtige guesthouses geleid voor redelijke prijzen.

Overwhelmed door de drukte volgden wij hem door de smalle straatjes van de medina. Een sterke geur van kruiden en ezel overheerst. Een man loopt ons met haast voorbij een stoot per ongeluk tegen mij aan. Was dat nou een kip in zijn handen? We worden opzij geduwd want er moet een zwaar beladen ezel door. Meerdere marktkoopmannen proberen ons aan te spreken of we interesse hebben om wat te kopen...de slager lijkt alleen maar katten als klanten te hebben. De meeste van zijn kippen leven nog en zitten met een touw vast aan de kooi. Ook zitten er een paar kippen met gebroken vleugels braaf op een kleedje te wachten om geslacht te worden. Mijn aandacht gaat naar een leren tasje die ik mooi vind. Maar we moeten door...

We gaan een klein donker zijstraatje in. Daar waar een dakloze man logt te slapen. Hier stoppen we dit is ons guesthouse. Helemaal onverwachts kwamen we in een prachtige hal met veel houtwerk, rust en een lieve madame die ons de kamer liet zien. Nog steeds overwhelmed door de laatse 10 minuten hebben we besloten hier te blijven.

Na wat gerust te hebben zijn we de drukte weer ingegaan. Klaar voor de nieuwe uitdaging, om te verdwalen tussen de 2000 straten die deze prachtige medina te bieden heeft!!

Al doende leren we meer en meer over de cultuur..hebben we gezien hoe er leer gelooid werd...wat bizar was.. zijn we in staat geweest om 2 schildpadden te adopteren, hebben we bij live muziek in een cafe gezien hoe een paar meiden helemaal haarzwaaiend in trance raakten tot ze vastgehouden moesten worden en na de muziek neer vielen en hebben we veel nieuw eten geprobeerd. Zonder ziek te worden dit keer!!

Morgen reizen we naar een plek in de bergen, een hopelijk iets minder toeristisch plaatsje.

Het is half 9 savonds en zoals elke nacht tot nu toe...bed tijd voor mij!!!

• 01 April 2014 - 12:21

Linda:

Ha Fran!
    Wat leuk om te lezen wat jullie meemaken!
    Wat klinkt het avontuurlijk! Een stuk avontuurlijker dan mijn werkplek hier, haha!
    Groetjes, Linda.