Shalom!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu Shalom!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu

Shalom!!

Door: Franci Overdevest

Blijf op de hoogte en volg Franci

17 November 2010 | Australië, Sydney

Woensdag 10 november.

Tijd weer voor een blog.
Na een weekje werken in het zwevende Nimbin vond ik het wel weer genoeg en was het tijd om door te gaan. Nimbin was prachtig en heb superveel leuke en lieve mensen ontmoet. Zo ook Eli en Snil. Ze komen uit Israel en zijn supergrappig. Ze hebben een hippiebusje waarmee ze 3 maanden door australie reizen. Iedereen die ze ontmoeten mogen wat op de bus verven of schrijven.
Natuurlijk heb ik een mooie vlinder erop geschilderd. LEUK :)

Ze hebben me gevraagd of ik met ze mee wilde reizen, noordelijk.. en dat leek me superleuk!
De rit richting de gold coast was geweldig.. niet alleen de natuur die me op elk moment van de dag maar bijft verbazen met zijn zonsondergangen, sterrenhemel in de nacht en de dieren die voorbij blijven komen... maar ook het gezelschap was super. Luisterend naar hebreeuwse ballads en 2 zingende mannen naast me maakte de reis extra leuk.

Onderweg zijn voelt goed.

Al moet ik echt een baan gaan zoeken. Het blijkt toch wel tegen te vallen op de plaatsen waar ik tot nu toe geweest ben.

In de Gold Coast is het prachtig!! De stranden zijn onbeschrijflijk mooi en zoals ik al meldde..het gezelschap is minstens net zo belangrijk. We hebben meer vrienden ontmoet en zijn met een groep naar een grappig dorpje gereden dat mooloolaba heette..hihi gewoon voor de naam. Lekker BBQ-en op de straat...zondsondergangen..hangmatten..gitaartjes en kampvuurtjes. Het is hier heerlijk.

Gisteren hadden Eli en Snil afgesproken met wat vrienden die ze kenden uit Israel. Ik dacht dat we ze ergens in een hostel zouden ontmoeten maar dat bleek anders.

5 mannen met keppeltjes op zaten rond te tafel van hun koosjere eten te genieten.
Ik stelde me netjes voor aan iedereen.. maar een van de mannen wilde mijn hand niet schudden. Een man met een grote baard.
Hij gaf me een buiging in plaats van.
Het was me niet helemaal duidelijk waar ik nou precies was.
De jongens vonden het geweldig om elkaar weer te zien en ook eli en snil kregen een keppeltje op. Van het Hebreeuwse gebrabbel kon ik weinig begrijpen.

Voor het eten moest er gebeden worden. De man met de baard legde me uit dat dat was om god te bedanken. Hij gaf me een kaartje met de 7 basisregels van het jodendom en vertelde me het een en ander.

Na het eten moest er ook gebeden worden. Dit was in een andere kamer... ik mocht ook meedoen. Al was ik dan niet joods.. god mocht door iedereen geprezen worden.
Ik moest aan de andere kant zitten dan de mannen en kreeg een bidboek in mijn handen geduwd met de juiste bladzijde.

De man met de baard zette een hoed op, hij trok een zwarte jas aan, zwarte crocs..een brilletje op en een of andere ketting aan zijn zwarte broek.

Echt aan lezen kwam ik niet toe.. ik was meer aan het observeren hoe alle jongen op hun knieen vielen en luisterden naar het ' gezang ' van de rabbi. (het duurde even voordat ik door had dat het een rabbi was).

Om maar het idee te geven dat ik echt wat las sloeg ik een bladzijde verder. De rabbi had dit al snel door en kwam om me te corrigeren.
Ze lezen van rechts naar links. O JA.

Het huis waarin ik was, was een Chabad... niet te verwarren met de sjabad..wat de zondag voor de joden is en op zaterdag valt.

Als je joods bent mag je hier gratis verblijven, maar je moet wel bidden enzow.

Na deze speciale ervaring heeft Eli me een heleboel verteld over de geschiedenis van Israel en het Jodendom. Niet alleen heb ik hier te maken met 2 hele grappige jongens maar ze zijn ook heel erg wijs.

Ik heb besloten nog even met ze door te reizen en ik kijk wel waar ik strand.

En op de vraag of er een romance gaande is.. NOPE

Geloof ik ineens in god??.. NOPE

Ik leer heel veel van deze mensen... enne koosjer eten?? NIX MIS MEE!!!


LEHAIM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 17 November 2010 - 10:18

    Majo Pajo:

    jooo(D) franci, zijn ze ook voor ajaks? haha kikke om te lezen waar je nu weer beland ben. en succes met werk zoeken ;)

  • 17 November 2010 - 10:20

    Anne:

    Hoi Franci

    Zo te lezen heb je het erg aar je zin
    GENIET er maar van

  • 17 November 2010 - 12:23

    T.ria:

    shalom franci,wat een verhaal weer en wat een cultuur en avonturen ben je weer aan het beleven,gelukkig blijf je zelf en kun je anderen ook met respect behandelen,veel plezier met de bus en de twee gelovigen leuke mannen zo te horen.fijne tijd en ik hoop dat je snel je kas aan kunt vullen met centjes van een baantje.
    voorlopig hangmatje mooie kusten en zonsondergangen,liefs x van ons

  • 17 November 2010 - 15:29

    Linda:

    Hela hippie-girl!
    Leuk weer wat van je te horen!
    De ontspanning klinkt uit je verhaal; leuk!
    Heb je ook foto's genomen van het busje? Zou het maar wat graag willen zien!
    Geniet!
    Knuf, Lin.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Franci

Actief sinds 04 April 2008
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 40973

Voorgaande reizen:

02 April 2015 - 30 Mei 2015

Azie 2015

04 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Camino de Santiago

25 Maart 2014 - 29 Maart 2014

op reis...EN DIT KEER NIET ALLEEN! !

12 Oktober 2013 - 10 November 2013

It's time for Africa!

20 April 2013 - 20 Mei 2013

Brazilie 2013

06 Januari 2013 - 21 Januari 2013

Hongarije/Israel

02 November 2009 - 01 April 2010

5 maanden weg

10 April 2008 - 22 Mei 2008

Mijn eerste reis

15 September 2010 - 30 November -0001

Op zoek naar een baan in Australie

Landen bezocht: