Mijn Ozzie- experience in een notedopje... - Reisverslag uit Sydney, Australië van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu Mijn Ozzie- experience in een notedopje... - Reisverslag uit Sydney, Australië van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu

Mijn Ozzie- experience in een notedopje...

Door: Franci Overdevest

Blijf op de hoogte en volg Franci

23 Februari 2011 | Australië, Sydney

Nog 4 dagen te gaan en dan is het zover....ik ga Austalie verlaten!!

Ongeveer 5 maanden heb ik het hier volgehouden..zoekend naar een baan die ik niet gevonden heb.

Ik zal kort vertellen wat ik allemaal heb uitgespookt en je zal merken dat het geldgebrek als rode draad door het hele verhaal heen loopt.


- Na het hele busje gebeuren ben ik gaan wwoofen... Neej dat is niet hetzelfde als blaffen. Wwoofen staat voor willing to work on organic farms. Je werkt hier voor onderdak en eten. Mooi dus om geld te besparen. Nou was dit geen farm, maar een huis boven op een berg, omringd door prachtige natuur. Samen met duitse Finn die ik eerder ontmoet heb, hebben we hier 2 weken doorgebracht en Vicky..de eigenaresse van het huis, geholpen met het bouwen van een zwembad, tuinieren en mozaieken. Dit was echt een hele goede ervaring. Heb pythons gezien, hele dikke spinnen en veel paddemellons (mini-kangaroes). Vicky heeft ons heel veel geleerd en het was heerlijk om 2 weken lekker in de natuur te zitten. Heb hier echt heel erg van genoten.

Na deze 2 relaxte weken begon de stress weer. Al die tijd geen baan gevonden.. misschien had de grote stad me meer te bieden. Ik ben dus naar Melbourne gevlogen.

- In Melbourne heb ik eerst een aantal weken gecouchsurfd. Dat gaat via een website...je ontmoet mensen die daar wonen en mag op hun bank slapen...daar komt het in het kort op neer.
In de praktijk was het heel leuk, je ontmoet grappige mensen en krijgt plaatsen te zien die je als toerist nooit zou zien..en het bespaard geld natuurlijk.

Hierna heb ik een aantal weken in eeen kamer gezeten. Midden in de binnenstad.. ik voelde me als een van de gelukkige dat ik voor zo goedkoop een kamer in de binnenstad had gevonden. Ik moest hem wel delen, maar dat was geen probleem. Mijn huisgenoot was aardig dus no probs :). De prijs bleek later erg tegen te vallen toen de eigenaar me geld rekenden voor het draadloze internet (wat ik niet gebruik), en de gas water en licht rekening die achterlijk duur waren.

Kerst, nieuwjaar en mijn verjaardag waren moeilijk. Weinig geld om het te vieren, ruzie met mijn beste reismaatje (om geld) en ik miste mijn vrienden en familie thuis.

Ondertussen had ik wel een baan gevonden. Een fondsenwerf baantje!!.. Voor elke klant die ik binnen zou halen zou ik 80 dollar krijgen!
Het klonk allemaal een stuk romantischer dan het was, want in de praktijk hield ik het niet lang vol om maar constant een glimlach op mijn gezicht te hebben en mensen op straat aan te spreken die daar helemaal niet van gediend zijn!
Kortom...een kore carriere als fondsenwerver..

Shit...weer blut dus...of beter gezegd...nog steeds blut!!

Na zon 30 cvs verstuurd te hebben op internet..zon 30 winkels ingelopen te zijn en mijn cv uitgedeeld te hebben had ik nog nix gevonden.

Inmiddels een paar weken verder begon ik me een beetje depri te voelen en heb besloten weer terug te gaan naar het hostel, waar ik 3 engelse jongens ontmoet heb..die vertelden dat ze de great ocean road gingen doen met een gehuurd busje.

Nou had ik al gehoord dat dat een route was die je absoluut gedaan moet hebben, maar ja..een tourtje daar naartoe kost al gauw 300 dollar.

Ik heb ze gevraagd of ze een plekje over hadden in het busje met mijn liefste glimlach. De volgende ochtend zouden ze beslissen of ik meekon. Er waren namelijk nog 3 andere mannen in de groep die in een ander hostel zaten op het moment.

Diezelfde avond heb ik een biertje gedronken en mijn beste britney spears 'hit me baby one more time' gezongen in een volle karaoke bar.

Wat ik niet wist is dat zij daar ook waren.

De volgende ochtend maakten ze me wakker...' he britney...wanna come with us??'

Dit was precies wat ik nodig had. Even weg uit Melbourne...ook al had ik het geld niet... de route zou naar adelaide gaan en dan kon ik daar wel weer op zoek gaan naar een baan. De route was ongelooflijk mooi en ik heb ongelooflijk veel lol gehad. Als enige vrouw in een groep met 6 engelse mannen voelde ik me echt speciaal :).
Ja 1 van de mannen was ook iets leuker dan de anderen ;). (die nu overigens bij me zit op mijn wwoof adres in tasmanie)

In Adelaide leek het niet veel anders dan Melbourne...Heel veel backpackers die allemaal op zoek zijn naar een baan. Ook zat het niet echt mee dat er overstromingen waren in queensland. Alle backpackers zaten zon beetje in het zuiden.
Op het nieuws zag ik later dat de camping waar ik een dag eerder was overstroomd was. Ook Victoria was aan het overstromen.

Kortom...tijd voor iets nieuws..
Op internet vond ik een website die je een fruitplukbaan kon garanderen..(als je ze maar 60 dollar betaalde).. Wanhopig heb ik die 60 dollar maar betaald en heb het nummer van Vicky gekregen in Mildura.

Vicky klonk al niet zo aardig aan de telefoon maar zou een paprikaplukbaantje voor me hebben.
Toen ik aankwam in Mildura bracht ze me als eerste naar de pinautomaat. Ik moest haar namelijk 50 dollar admin fee betalen. Wat erg rauw op mn dak viel. Ook wilde ze borg en de huur voor een week. Hup daar ging het geld weer.
Na een dag paprikas geplukt te hebben heb ik 40 dollar verdiend. 8 uur werk, (zon 3 euro per uur) onder een plastic zeil in een hitte die opliep tot wel 45 graden. Bijna onmenselijk. Ik kan erg veel vertellen over deze ervaringen maar het werd er niet veel leuker op. Als honden werden we behandeld en ook de medebackpackers hebben geld van me gestolen. Niet dat het veel was..maar toch. Ben erg gekwetst hier en besefte dat dit niet is wat ik wil.

Een week later kreeg ik een telefoontje van een vriend van me uit Nederland... Hij is in Tasmanie!!!!.. Van het laatste geld dat ik over had ben ik naar Tasmanie gegaan en heb weer met mensen mee kunnen reizen die al een auto gehuurd hadden. Ook dit was onbeschrijflijk mooi..de bergen, meren ALLES. Voor degenen die mijn fotos nog niet hebben gezien..stuur me een mailtje dan mail ik de link naar je door.
Heb het ook heel erg naar mijn zin gehad en het viel me op dat de mensen in tasmanie een stuk minder gestrest zijn dan wat ik in mainland ozz had gemerkt. De natuur overheerst hier en is onbeschrijflijk mooi. Ook hier ben ik op zoek gegaan naar een baan, veel brieven verstuurd, in winkels binnen gelopen maar weinig respons.

* op de advertentie die ik op internet geplaats had, waarin ik aangaf op zoek te zijn naar een schoonmaak/babysit baan..kreeg ik alleen maar reacties om sex te hebben voor geld. (Wat ik natuurlijk niet gedaan heb)maar het is wel schokkend dat dat gebeurt!!

Het geld begon nu echt op te raken en ik besefte dat ik HEEL ERG MOE was van het backpacken.

Ik heb besloten op zoek te gaan naar een nieuw wwoof adres, waar ik alles even op een rijtje kon zetten voor mezelf en even tot rust komen.

Dit is waar ik nu ben.............






  • 23 Februari 2011 - 15:08

    T..ria:

    Lief,het is zeker niet helemaal verlopen als je gehoopt had,erg van die jattende backpakkers hoop dat diaree krijgen .
    Maar weer een grote levenservaring en dat kan niemand je afnemen.Weet uit ervaring dat op feestdagen jaar wisselingegn en kerst het gemis van familie groot kan zijn,het vreemd is altijd dat je na 2 weken thuis het gemis anders om is.
    Dikke knuffel en bon voyage zie je weer als je thuis bent.xxxx van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Franci

Actief sinds 04 April 2008
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 40971

Voorgaande reizen:

02 April 2015 - 30 Mei 2015

Azie 2015

04 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Camino de Santiago

25 Maart 2014 - 29 Maart 2014

op reis...EN DIT KEER NIET ALLEEN! !

12 Oktober 2013 - 10 November 2013

It's time for Africa!

20 April 2013 - 20 Mei 2013

Brazilie 2013

06 Januari 2013 - 21 Januari 2013

Hongarije/Israel

02 November 2009 - 01 April 2010

5 maanden weg

10 April 2008 - 22 Mei 2008

Mijn eerste reis

15 September 2010 - 30 November -0001

Op zoek naar een baan in Australie

Landen bezocht: