Een stormachtige eerste dag - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu Een stormachtige eerste dag - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu

Een stormachtige eerste dag

Door: Franci Overdevest

Blijf op de hoogte en volg Franci

08 Januari 2013 | Israel, Tel Aviv

Jerusalem, dat stond voor vandaag op het programma. Maar toen ik net op het punt stond om te vertrekken kreeg ik een appje van Dori: -Because of the heavy weather, the highway leading to tel aviv is blocked from both directions.-

Wat?? Het regent een beetje maar om nou zo te overdrijven! Dus ik nog manieren proberen te vinden om toch te gaan maar helaas het had niet zo moeten zijn voor vandaag.

Via Couchsurfing was ik in contact gekomen met Ela, een meisje die me wel wat wilde laten zien ten zuiden van Tel Aviv. Blijkbaar waren die wegen wel beschikbaar.

Ze vertelde me een hoop over Israel, over de oorlog en hoe het nieuws volgens haar verkeerde dingen laat zien. Ze was blij dat er toch nog mensen waren die open stonden voor hun mooie land en vriendelijke mensen. Waar ze absoluut gelijk in heeft.

Wat een lieve mensen hier zeg.. mensen gaan net een stapje verder om je te helpen.. nee ze wijzen je niet waar het busstation is, nee ze brengen je ernaartoe en vertellen de taxi chauffeur waar hij je af moet zetten!!

We zijn een stukje zuidelijker gereden naar een plaatsje dat Ashkelon heet. Niet eentje die in de lonelyplanet staat, maar zeker de moeite waard is om te bezoeken.
We gingen naar het strand, wat niet bijzonder mooi was maar wel heerlijk om tegen de wind in te wandelen want die was behoorlijk sterk.
Tijdens de wandeling kwamen we een hele lieve hond tegen die erg speels was, er liep een baasje bij. Tenminste dat dachten we. Neej dit mega lieve beest - waarschijnlijk nog pup- was zojuist vastgebonden aan een palmboom gevonden.
Terwijl die jongen de dierenambulance belde, vond de hond het nodig om ons te volgen. Het leek wel of hij ons als nieuw baasje had uitgezocht. Het was ook enigszins moeilijk om haar achter te laten, had haar het liefst meegenomen.

In een lokaal restaurantje heeft een big momma een heerlijk traditioneel gerecht voor me klaargemaakt: Mafrum met couscous. Gekruid gehakt in een aardappel. Echt superlekker.

Goed, de terugreis was wat zwaarder. We moesten toch een half uur door de zware regen rijden, ook zagen we vuurwerk bij een electriciteitsmast, waarna alle straatverlichting uitviel.

Sommige straten stonden helemaal blank, het was ook doodeng om door sommige stukken heen te rijden. Zo bang dat het water de auto mee zou slepen.

Inmiddels ben ik weer veilig thuis. Ook al verliep de dag niet als gepland, ik blijf genieten van onverwachtse ontmoetingen en gebeurtenissen.

Zoveel regen hebben ze in 30 jaar niet gehad, dat is speciaal huh?? ;) en quess what... morgen valt er voor het eerst in 2 jaar sneeuw in Jerusalem. Ik hoop dat de wegen morgen wel beschikbaar zijn want ben nu wel heeeeel erg benieuwd!!!

knuffie

p.s. alle fotos en filmpjes staan op fb