Jerusalem! - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu Jerusalem! - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu

Jerusalem!

Door: Franci Overdevest

Blijf op de hoogte en volg Franci

09 Januari 2013 | Israel, Tel Aviv

Zoals beloofd aan mezelf zou ik elke dag wat schrijven..zo ook vandaag. Eigenlijk bekaf, maar ook vandaag weer een heerlijk avontuur beleefd.

Samen met Braziliaanse Paolo die ik ontmoet heb via couchsurfing ben ik met de bus naar Jerusalem gegaan. De dag begon al met een zonnetje dus dat was goed.

Jerusalem zelf dacht daar anders over, erg koud daar en inderdaad zoals voorspeld was er sneeuw, regen, hagel, heel veel wind en het was een stuk kouder.
We besloten om lopend vanaf het station naar de oude stad te gaan. Wat nog een behoorlijke uitdaging was met dit weer maar al snel werd dat onconfortabele gevecht tegen de wind en regen een grote uitdaging.
Onderwegk kwamen we als eerste een hele mooie markt tegen waar ze etenswaren verkochten. Heel kleurrijk en geurrijk. Natuurlijk werden we naar binnen gelokt om wat heerlijke etenswaren te proberen.. gekruidde notenmixen, de gekste groentes, turks fruit en baklava.

Waar we erg om moesten lachen is dat het er een heleboel orthodoxe joden rondliepen, met een zwarte jas, hoge hoed, een lange sik en 2 krullen in hun haar aan de zijkant. Erg mooi om te zien. Wat nog leuker was om te zien is dat ze allemaal plastic tassen om hun hoed gedaan hadden om te beschermen tegen de regen. Dat wat hier zo normaal is, was voor ons zo nieuw!

Een stukje verder toen het echt hard ging regenen gingen we schuilen in een stoffig boekenwinkeltje. Paolo vond het fantastisch, en met zijn basis Hebreeuws en zijn studie filosofie vond hij een boel boeken die hij erg interessant vond.
De verkoper die slaperig in een hoek een boek zat te lezen bloeide helemaal op en vertelde ontzettend veel over de boeken, en de kaballah. Ondertussen zat er een kat in mijn nek kopjes te geven en aandacht te zoeken en kregen we een kopje koffie.
Een uur verder en 4 boeken zwaarder kon de wandeling naar de oude stad zich weer voortzetten.

Na nog 20 minuten in de regen en wind gelopen te hebben en 2 weggewaaide hoeden gered te hebben kwamen we bij de oude stad aan.
Van een afstand al magisch om te zien, maar om er te zijn is helemaal prachtig.

Helemaal ingericht op toeristen moesten we eerst langs een boel souvenirswinkels die niet vervelend waren. Eigenlijk zelfs heel erg mooi!

ruim 1 uur en 100 meter verder... kwamen we bij de kerk aan. Daar waar het graf van Jesus Christus is. De kerk was een avontuur op zich. Het was gevestigd in een soort van grot in een rots. Eigenlijk geen woorden om te beschrijven hoe dit was. Moet je gewoon zelf gezien hebben.
Bij het graf zelf stond een rij van 23499082 mensen, dus dat hebben we van een afstandje bekeken en vonden dat dat wel genoeg was. De kerk op zich was al zo bijzonder.

Inmidels waren we beiden zeiknat van de regen en het was nogal koud. We zijn behoorlijk opgelicht toen we een humus en een kebap hebben gegeten.. maar IT WAS SO WORTH IT!!

Hierna zijn we nog even gaan klagen over het weer tegen de Western Wall. Erg bijzonder om al die mensen te zien die met hun handen in de lucht aan het bidden zijn tegen een muur, en briefjes tussen de tegels stoppen. De mannen en vrouwen moesten apart, en natuurlijk had paolo net de paraplu toen ik een hagelbui op mijn hoofd kreeg bij die muur.

Hierna vonden we het wel mooi geweest en zijn terug gelopen naar het station. Onderweg nog even de boeken ophalen waar inmiddels een andere verkoper was die ook graag zijn wijsheid wilde delen. Kat in mn nek, koffie erbij en weg.

Lange reis terug naar Tel Aviv... en nu... moe maar heel erg voldaan. Ook al klaag ik de hele dag over het weer, ik heb ontzettend genoten. :) :)

Morgen weer n date met paolo om naar n ander plaatsje te gaan.

knufff

• 09 Januari 2013 - 23:15

Harald:

Weer leuk geschreven F ;-) .... ik zie t zo voor me hahahaha

• 09 Januari 2013 - 23:52

Bart:

spannend allemaal! geniet ervan!

• 10 Januari 2013 - 12:36

Linda:

Ha Fran,
    Leuk om je verslag te lezen!
    En goed dat je leuk gezelschap hebt én weer een mooie ervaring erbij hebt opgedaan!
    Op naar nog meer!
    Knuffel, Lin.