Kajakken, dolfijnen, watervallen, tuben en bakken - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu Kajakken, dolfijnen, watervallen, tuben en bakken - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu

Kajakken, dolfijnen, watervallen, tuben en bakken

Door: Franci Overdevest

Blijf op de hoogte en volg Franci

24 Januari 2010 | Laos, Vientiane

In laos aangekomen..

Niet ver van de grens van Cambodia zit ik nu op een mooi eilandje in de Mekong River.

Het is hier heel toeristisch en echte laose cultuur zie je hier niet op het eerste gezicht. (het had net zo goed cambodia kunnen zijn)

We slapen hier in een bungalow hoog boven de grond en we hebben een gezellig balkonnetje met een hangmatje. Erg Chill dus.
De eerste dag heb ik ook niet veel anders gedaan dan hangen in de hangmat en het lezen van mn boekje.

De 2de dag ben ik met eva en maria gaan kajakken op de prachtige rivier. We kwamen langs prachtige watervallen.(kajak op het land en dan een stukje lopen) En de natuur was prachtig. Mooi om te zien hoe de bomen in de richting van de wind groeien..alsof ze omgewaaid zijn!
Elke keer als ik denk dat ik de verschillende landschappen wel gezien heb blijft de natuur me toch weer verbazen in elk gebied waar ik kom. En ik dacht ook dat geen enkele waterval meer indruk kon maken... maar deze waterval hier is het gelukt hoor!
Zelfs bomen blijven me verbazen!
En ook hier was de zeldzame rivierdolfijn aanwezig.

Natuurlijk heeft mijn camera het begeven (de crappie-camera) en ben ik de laatste foto's kwijt. Hij heeft ze niet opgeslagen.
Op mijn andere fotokaartjes staan virussen dus ik heb geluk met foto's.
NOT

Dag 3:

Op het eilandje was een bakkerij, gerund door een australier.. Ze hadden een open keuken en ik was al snel geboeid door wat ze allemaal aan het doen waren.
Ik ben zo brutaal geweest om te vragen of ik een dagje mee mocht draaien zodat ik het een en ander kon leren en dat mocht!!
Ik kon deze dag om 8 uur beginnen!

Mijn handen gewassen in een emmer water en aan de slag hoor.
Helaas hadden ze machines voor het deeg maar het was toch leuk om de broodjes weer op te bollen en te zien hoe ze al die lekkere dingen maken!

De man die deze tent runde heeft me heel erg veel verteld. Niet alleen over brood maar vooral veel over de laose cultuur.

Wat me opviel aan de bakkerij is dat er geen koelkast was en dat er overal kippen en katten binnen liepen.

Zo nu en dan gooit hij een kat in het water om hem af te schrikken, maar de katten komen blij terug!!

Darren vertelde me dat een koelkast hier niet nodig is. Het vlees halen ze sochtends vroeg op de markt, of ze slachten hun eigen kippen en het wordt dezelfde dag nog opgegeten..
Melk verkoopt hij niet en ook geen kaas.
De groenten komen hier vers van het land en de rest van de ingredienten haalt hij uit Thailand. (maar 6 uur bussen hier vandaan)

Eieren kopen ze op de markt. Iedereen heeft hier wel kippen..maar ze hebben liever kuikens dan eieren..
Dus eieren zijn ook best prijzig hier.

Poep en plas...wordt bewaard om het land te bemesten.

Kinderen: vanaf dat ze kunnen lopen lopen ze vrij rond. Ze spelen hier allemaal in het water en geen volwassen persoon in de buurt die er op let of ze niet per ongeluk in het diepe gaan...
Gisteren kocht Eva een pakje sigaretten van een 4 jarig kind. Ze beginnen hier al heel vroeg met werken.
Een van de meisjes die aan het spelen was in het water kon volgens Darren al taarten bakken.
School is niet heel belangrijk voor de mensen hier. Als ze maar leren lezen en schrijven.

Verder nog een interessant verhaal over een huwelijk hier:
Een man die wil trouwen (dat wordt van alle mannen verwacht) komt een stad binnen en vraagt 3 families of ze nog een huwbare dochter hebben.

De familie die toestemt krijgt zon 10 euro. Want de bruid moet wel gekocht worden.
Bruid en Bruidegom maken een berg kinderen (op de kamer waar familie ook slaapt want anders komen er slechte geesten langs) en bruidegom verschijnt alleen in het weekend.

Het is niet legaal voor de man om vreemd te gaan, maar er zal niet zo veel gebeuren als hij het toch doet. Hooguit een boze vrouw.
Een vrouw daarentegen zal te maken krijgen met boze geesten..en niet te vergeten de man.

Het is daarom ook veel goedkoper voor de mannen om naar een prostituee te gaan dan een vrouw te kopen. Als ze eenmaal getrouwd zijn gebeurd dit dan ook regelmatig.
(als ik de verhalen mag geloven)

Dit is het verhaal over een van de meisjes die in de bakkerij werkt.

Kortom...een hoop culturele verschillen. Hij vertelde me nog veel meer maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen.


Vandaag ben ik gaan tuben: Op een autoband de rivier afdrijven met de stroming mee.
HEEL RELAXT in het zonnetje :).

Mijn volgende plan is:

Samen met Maria ga ik morgen richting Vientiane..de hoofdstad van Laos. En 2 dagen later ga ik een van mijn engelse vrienden ontmoeten die ik helemaal aan het begin van de reis ontmoet heb. Eindelijk!!

Met hem zal ik weer richting het zuiden gaan, dan naar Bangkok en dan het vliegtuig pakken naar....

Ik heb al een idee maar ik ga het nog niet verklappen!! hihi



Even heel wat anders...



Tijd voor een kwisje..

(niet stiekem op internet opzoeken hoor en steinskipedia is ook verboden Tan! ;) )

1. Hoe heet een inwoner van Laos?

En nu voor de wasmachine..

2. Wat is het engelse woord voor bloedzuiger?




Verder nog benieuwd wel liedje op repeat al de hele reis door mn oordopjes galmt?

http://www.youtube.com/watch?v=4pDiBno4ZfQ&feature=related

Vind de tekst erg toepasselijk :)



Wistje datje...

-ik nog steeds niet ziek geweest ben?
(als we de reizigersdarmklachten niet meetellen)

- een kip zonder kop nog zon 2 minuten kan doorlopen?

- de meeste buitenlanders in het nederlands "noiken in de koiken" kunnen zeggen?

- Als ik dan uit probeer te leggen dat het "geslachtsgemeenschap in de koiken" moet zijn dat ze dan heel snel afhaken
(muhahaha kunnen de G niet uitspreken)

- ik altijd honger heb? (het eten is ook te lekker :P


- Ik nederland mis

Liefs



















  • 24 Januari 2010 - 11:27

    Pajo:

    woei heerlijk lijkt me dat op zo'n rivier dobberen :). mooi liedje ook haha. ik ben wel beetje aan t kwakkelen weer flink verkouden brr.

    dikke knuffel

  • 24 Januari 2010 - 14:48

    T.Ria:

    lief heb het idee dat je je niet verveelt,de kwis kom ik niet door,dus even terzijde in de bureaula gestopt,heerlijk verhaal van de bakker,je geniet er van he? dat je altijd honger hebt geeft niet rijst is lichtverteerbaar,en met al die uitstapjes van jou zal dat snel omgezet worden in energie.En nederland missen is ook oke,je komt er snel genoeg weer,en dan mis je Laos en de mooie dolfijnen bloedzuigers en andere mooie dingen.Jammer van je fototoestel zul je altijd zien he?Ik ben net terug van een boswandeling met Anneke en Roland,was heerlijk er lag best aardig wat sneeuw en we zijn 2 uur aan de wandel gegaan.liefs LY x T.Ria

  • 25 Januari 2010 - 00:14

    Tanjaaaaa!:

    Hey fran wat een geweldige verhalen!!!

    Hier mijn antwoorden op je quiz zonder steinskipedia of internet.

    Een inwoner van laos heet naar mijn weten een laotiaan.

    en het engelse woord voor bloedzuigers zijn leeches.

    Hoe is mn score?;)

    heel veel plezier nog daar!
    xxx

  • 25 Januari 2010 - 09:03

    Anne:

    Hoi Franci

    arggg je reis verhalen, zoo mooi.

    dikke knuffel

    Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Franci

Actief sinds 04 April 2008
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 40968

Voorgaande reizen:

02 April 2015 - 30 Mei 2015

Azie 2015

04 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Camino de Santiago

25 Maart 2014 - 29 Maart 2014

op reis...EN DIT KEER NIET ALLEEN! !

12 Oktober 2013 - 10 November 2013

It's time for Africa!

20 April 2013 - 20 Mei 2013

Brazilie 2013

06 Januari 2013 - 21 Januari 2013

Hongarije/Israel

02 November 2009 - 01 April 2010

5 maanden weg

10 April 2008 - 22 Mei 2008

Mijn eerste reis

15 September 2010 - 30 November -0001

Op zoek naar een baan in Australie

Landen bezocht: