kippie - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu kippie - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu

kippie

Door: Franci Overdevest

Blijf op de hoogte en volg Franci

05 April 2010 | Maleisië, Miri

De eigenaar van ons hostel wist wel iemand die tours naar een longhouse deed.
Wat het was had ik geen idee van.. een lang huis waar verschillende families in leefden. Dat was het enige wat ik wist..
Tom en John hadden de rest van de research gedaan en hadden gezegd dat het gaaf was. Een beetje prijzig maar gaaf. Ok dan.

Dag 1.
Vanuit een ander hostel waren er nog 4 andere mensen die meegingen:
charmaine (us), Jarred (Australie), Cecile en Trina (Noorwegen).
En natuurlijk de gids Chris.

Eerst moesten we 3 uur met de minibus rijden om over te stappen naar een jeep. Waarom? Ik had geen idee.
Het bleek een heel avontuur..we gingen namelijk ver de bergen in op een weg van klei die heel moeilijk te berijden was. Sommige stukken waren zo steil dat we moesten lopen!!
Dit hele gebeure duurde zo'n 3 uur voordat we pas bij het longhouse aankwamen.

Inmiddels was ik al wat ingelicht. We zouden een stam bezoeken, "de Iban" In dit lange huis woonden zo'n 13 families. Ze leefden van hun rijst oogst en van wat ze zelf gejaagd hebben. Ook verkochten ze rubber. Sommige werkten in de stad en daardoor hadden ze iets meer inkomsten. Ook ons bezoek zou ze iets helpen. Hmm ik was benieuwd.

Toen we aankwamen werden we welkom geheten door de hele familie.
Iedereen was dolenthousiast om ons te zien. Dit longhouse heeft in totaal nog maar 5 groepen op bezoek gehad in 5 jaar tijd.. dus dit was extra bijzonder voor ze.

De longhouse was een lang huis op palen met golfplaten en bij elkaar geraapt hout om te zorgen dat het niet uit elkaar valt.
Ze hebben electriciteit en het ziet er redelijk modern uit. Weinig spullen, veel ruimte en iedereen was vrolijk!

Op een matje op de grond lag "granny' Granny was geschat zo'n 100 jaar oud en had overal pijntjes.
Ze vond het heel fijn als ik met haar kwam kletsen en haar hand vasthield. Ze deed me een beetje denken aan mn eigen oma.. die ik mis.

Na even met granny gekletst te hebben was het tijd voor het avondeten. In een kringetje op de grond kregen we allerlei lekker eten. Voornamelijk rijst en kip maar wel lekker klaargemaakt.
(dit had onze gids zelf meegenomen vanuit de stad).
Nog voordat we uitgegeten waren kregen we allemaal een biertje. Een oranjeboom!!!!
Het biertje was nog niet op of het was tijd voor de volgende ronde.
Brandy: 1 persoon schenkt voor iedereen een slok in. Eerst moet er een slok naar buiten gegooid worden voor de goden, dan moet diegene zelf wat drinken (zodat we zeker weten dat het geen gif is) en dan gaat de beker rond waar iedereen een flinke slok moet nemen.
Weigeren mag..maar liever niet..haha.

Na dit feest was het tijd voor een ritueel.. Met het hele longhouse gingen we in de gezamenlijke ruimte zitten en was het tijd voor de rituelen. Speciaal om ons een goede reis te wensen.
Wat me opviel is dat IEDEREEN lachte..iedereen was zo lief en vriendelijk ook al spraken ze onze taal niet. Ik voelde me heel erg welkom.
De chief kwam aangelopen met een kip in zijn handen en zong het een en ander. Daarna was het tijd om hem te slachten. Charmaine wilde wel vrijwilligen en met de groep hebben we van dichtbij mogen kijken hoe de kip geslacht werd. Overal bloed.
We moesten wat bloed aanraken en daarna mochten we bananen bladeren vullen met allerlei etenswaren, als zout, rijst, kokos en nog wat ondefinieerbare dingen.
Deze pakketjes moesten overal in de hoeken van het huis geplaatst worden.
Gelukkig hielpen ze ons hiermee. Was leuk!

Na het hele gebeure kregen we thee en koffie. En ondertussen ook nog brandy en bier. Enne...koekjes..
Ze zijn hier zo gek op koffie, dat elk drankje die ze nemenen in de eerste instantie koffie wordt genoemd. Net zoals elk voedsel dat uit blik komt sardine wordt genoemd.

Ik liet mijn fotos zien van thuis en iedereen was heel erg geinteresseerd. Haha het was alleen een beetje moeilijk uit te leggen dat de archeon foto's niet "echt" waren.

Charmaine vond het tijd om te gaan dansen met de groep (ze was er al vaker geweest). Ze gaf een showtje bollywood, wat de ibans nog nooit gezien hadden. Het zag er belachelijk uit en daardoor was het natuurlijk lachen gieren brullen.

Nu was het onze beurt om te gaan dansen..ik heb charmaine geholpen om ook wat ibans op de dansvloer te krijgen en samen hebben we bollywood les van haar gehad.

Toen was het tijd om wat traditionele dans te doen. Met een hoofdtooi, een zwaard en een schild gaf de chief een ritmische dansshow op de tratitionele muziek.
De hoofdtooi werd na elke 5 minuten doorgegeven zodat iedereen even de dans mocht doen.

De Brandy bleef nog steeds langskomen.

Uiteindelijk heeft iedereen gedanst.

Hierna was het tijd voor het voorstel rondje.
We moesten onszelf voorstellen, in de grote groep. Ze wilden alles van ons weten!!

Helemaal bekaf zijn we gaan slapen. De volgende dag moesten we vroeg op. Tijd voor een jungle wandeling waarin we zouden gaan kamperen...

• 09 April 2010 - 08:27

Anne :

Franci, ik ben benieuwd naar je foto's, ennu nog steeds heb ik heeeeeel veel respect voor je