mooier, zwaarder, hoger - Reisverslag uit Lijiang, China van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu mooier, zwaarder, hoger - Reisverslag uit Lijiang, China van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu

mooier, zwaarder, hoger

Door: Franci Overdevest

Blijf op de hoogte en volg Franci

05 Maart 2010 | China, Lijiang

Everybody loves kung fu fighting-tadata ta ta tatata..:

Om het kung fu verhaal maar even af te maken.. ik ben weer helemaal opgeknapt en heb de week helemaal afgemaakt.
De steen-op-het-hoofd ochtendgymnastiek heb ik voor de rest van de week maar overgeslagen want dat slaat natuurlijk nergens op. ;)
5 uur per dag trainen maakt dat mijn lichaam flexibeler is dan ooit te voren!
Natuurlijk wordt je in 1 week geen master maar ik heb er zeker heel erg van genoten en als ik niet veel meer wilde doen deze reis was ik er zeker langer gebleven!


Lijiang:

Na Dali (waar ik een tattoo heb laten zetten) zijn we naar Lijiang gegaan.
Lijiang is zon 5 uur bussen verder een weer wat kouder dan Dali.
Het is tot nu toe het schattigste stadje dat ik tot nu toe in China gezien heb. De old town is helemaal in traditionele stijl en ziet er prachtig uit in de nacht. Volle discotheken met chinezen en overal live muziek maakt het supergezellig hier.
In het mama naxi guesthouse hebben we een heleboel mensen ontmoet waarmee we savonds naar een discotheek gegaan zijn.
Na een avondje op de dansvloer en dobbelspelletjes gespeeld te hebben met een aantal chinezen zijn we terug naar het guesthouse gegaan.
De volgende dag zouden we de gorge beklimmen.

The Tiger leaping gorge:

Ondanks de kater was dit de mooiste wandeling ooit.
Met 14 personen die we de avond van te voren in het guesthouse ontmoet hadden begonnen we aan de grote klim de berg op.
De keuze was een lowtrail of de hightrail. De hoge zou wel iets zwaarder zijn maar veel mooier.
En mocht het te zwaar worden zouden er altijd mensen met paardjes te wachten staan om je omhoog te brengen.

De groep viel al snel uit elkaar omdat sommige mensen toch sneller liepen dan anderen.
Met neil en proveen bleef ik over. De berg was prachtig en de gorge..daarbeneden was helemaal prachtig. Een prachtige helderblauwe rivier die door de bergen heen liep.
De bergen die gedeeltelijk belicht werden door de gebroken zonnestralen kregen een zilveren glans. Werkelijk prachtig!

Na 2 uur omhoog lopen was de eerste stop. Ik wist dat er nog 4 uur te gaan was en ik vond het al behoorlijk zwaar. De hele reis zijn we gevolgd door een manntje met een paardje die graag wat geld aan ons wilde verdienen.
Al snel maakte we duidelijk dat we dat niet nodig hadden maar hij bleef ons achtervolgen.

Het 2de gedeelte was behoorlijk zwaar. Ik wist dat er een moeilijk stuk zou komen maar dacht eerlijk gezegd dat dat al geweest was!

Voordat het moeilijkste gedeelte begon kwamen we langs een vrouwtje die alles verkocht wat een reiziger naar boven nodig heeft:
snickers, bananen en een dikke zak wiet.
Natuurlijk blijf ik braaf van de wiet af maar kon ik moeilijk van de snickers afblijven.

Toen we omhoog klommen en ik elke seconde buiten adem de rest bij probeerde te houden werden we regelmaatig voorbij gelopen door mensen die wel het paardje hadden genomen.
De man met het paardje bleef maar fluisteren..you go up horse cheap cheap!!
Eerlijk gezegd was er ook een stemmetje in mijn hoofd dat schreeuwde...NEEM HET PAARD EN STOP MET MIEPEN!!
Maar ik was toch te trots en wilde me niet laten kennen.
Onderweg kwamn we regelmatig loslopende geitjes tegen en hebben we genoten van het prachtige uitzicht.
Heb het hele stuk gelopen totdat we bij het guesthouse aankwamen waar we wilden zijn. Zon 6 uur.
Het heeft onderweg zelfs heel even geregend, maar dit vond ik heel erg lekker. Is voor mij een eeuwigheid geleden dat ik regen heb meegemaakt. De geur van de bomen na een regenbui gaven me weer nieuwe energie!

In het guesthouse hebben we met zn allen heerlijk gegeten en meteen daarna ben ik naar bed gegaan. Helemaal uitgeput!

De nacht heb ik doorgebracht op de wc. En toen ik de volgende ochtend nog 3 andere bleke gezichten zag besefte ik dat we iets verkeerds gegeten hebben.

We hoefden gelukkig nog maar 2 uur te lopen de volgende dag en gelukkig niet meer omhoog!
Deze 2 uur waren ongelooflijk mooi. We moesten een waterval kruisen die zo supermooi was. Echt een cadeautje!

Eenmaal beneden was de groep weer bij elkaar. Met zn 14en in een minibus weer terug naar Lijiang. Waaronder 4 sickies. Erg gezellig want een van de jongens moest steeds overgeven dus de bus moest steeds stoppen. Met mij ging het beter.
Savonds hebben we met zn allen weer wat gedronken en is de groep weer opgesplitst. Iedereen gaat een andere kant op.

Een dag later:

Vandaag vliegen we naar Chengdu. De plek in China waar je naartoe moet als je de pandabeer wilt zien.
Toen ik voor de 2de keer in china was heb ik tegen mezelf gezegd dat ik china niet zou verlaten zonder de pandabeer gezien te hebben en dat heb ik toen wel gedaan.
Nu de 3de keer china.. IK GA DE PANDABEER ZIEN HOLADIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE


  • 05 Maart 2010 - 06:53

    Tante Ria:

    lief,dat je een fotograaf was wist ik en je hebt de talenten van een schrijfster,heerlijk om te lezen en een genot om naar de foto,s te kijken,schitterend,jammer van de voedselvergifteging maar dat gaat gelukkig over,genieten he?xxx t.tia

  • 05 Maart 2010 - 19:34

    Kleine Anneke:

    Ha kleine Franci,

    Wowie..wat een mooie foto's.. Een Gorge is ook vaak wel er mooi.

    Na een week in retraite in een tempel ben je natuurlijk zo fit dat je geen horsy nodig, goed gedaan, nichie, ben trots op je.

    Kan niet zeggen dat ik veel energie krijg van de regen hier...het komt echt met bakken naar beneden :-s en het begon zo lekker met een zonnetje ;-)

    Super vooruitzicht om weer pandaatjes te zien. Lekker genieten.

    -x-

  • 06 Maart 2010 - 19:06

    Anne:

    Hoi Franci,

    aaaaaaaaaaaaaaahhhhhhh wat ben ik jaloers op je!!

    Mooie foto's trouwens, ik ben blij dat het weer beter met je gaat. Ik hoop voor je dat je nu niet meer ziek wordt en dat je echt kunt genieten

    kuss Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Lijiang

Franci

Actief sinds 04 April 2008
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 40982

Voorgaande reizen:

02 April 2015 - 30 Mei 2015

Azie 2015

04 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Camino de Santiago

25 Maart 2014 - 29 Maart 2014

op reis...EN DIT KEER NIET ALLEEN! !

12 Oktober 2013 - 10 November 2013

It's time for Africa!

20 April 2013 - 20 Mei 2013

Brazilie 2013

06 Januari 2013 - 21 Januari 2013

Hongarije/Israel

02 November 2009 - 01 April 2010

5 maanden weg

10 April 2008 - 22 Mei 2008

Mijn eerste reis

15 September 2010 - 30 November -0001

Op zoek naar een baan in Australie

Landen bezocht: