Een beetje opstandig... - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu Een beetje opstandig... - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Franci Overdevest - WaarBenJij.nu

Een beetje opstandig...

Door: Franci Overdevest

Blijf op de hoogte en volg Franci

18 Maart 2010 | Indonesië, Batavia

Ik ben nu ruim een week in Indonesie.
Begonnen op het eiland Bali.

Zonder reisgids en enig idee waar ik terecht zou komen ben ik hier naartoe gegaan. Je ontmoet altijd wel mensen waarmee je samen een goedkope kamer kan zoeken ging ik vanuit.

Dit bleek toch wel tegen te vallen.
Sta je dan op het vliegveld met je loodzware rugzak. Niemand die tegen je praat en wanneer ik tegen andere mensen praatte en voorstelde om een taxi te delen kreeg ik hele rare gezichten..
Hun pakketje was al maanden van te voren geboekt.

Ohkeeej... een heeeeel ander publiek dus hier. Even wennen.

Zelf ben ik op zoek gegaan naar een goedkope kamer in Kuta..ik had al gehoord dat het geen leuke plek zou zijn vanwege alle toeristen maar dit was de plek die het dichtste bij het vliegveld lag dus...toch maar proberen.
De zoektocht naar een goedkope kamer bleek toch wel moeilijk. Maar na veel afdingen en moeite had ik toch wat gevonden.

Ik had me toch iets anders voorgesteld van kuta. Als we het in andere landen over toeristische gebieden hadden dan ging het om backpackers gebieden...dat wat ik ontzettend leuk vind maar nee dit was anders.
Overal gezinnen, stellen en mensen die er even 2 weekjes tussenuit gaan.
Nergens iemand te vinden die in china geweest is of waar dan ook.
Het enige wat er te doen was in kuta was winkelen en op het strand liggen.
Waar je overigens ook gestoord werd door opdringerige verkopers die het na 5 keer nee nog niet lijken te begrijpen.


Het strand vond ik zelf niet verkeerd en ook van de australische surfers had ik geen last.. toch maar doorgegaan naar de volgende plek: Ubud.

In de bus naar ubud heb ik 3 andere backpackers uit italie ontmoet..het vegetarische-hippie-dreadlock type..
Met hun heb ik het heel erg naar mijn zin gehad en we hebben samen ubud verkend op de fiets.
Eindelijk weer wat beweging.
We zijn naar een monkey forrest geweest..een forrest met 100den brutale aapjes.
Mijn bananen (waar ik 2 uur voor heb moeten afdingen) hebben het niet lang gehaald.. na 2 minuten werd ik belaagd door een aantal brutale apen die alles uit mijn handen trokken.
Niet echt een nieuw verhaal..maar deze apen waren ronduit agressief.
Als ik even niet oplette zat er een aapje in mijn tas... en geen kans dat ik dat beest eruit kreeg want dan zou ik gebeten worden.
Het had ook wel wat schattigs hoor haha.

We hebben de rest van de dag rijstvelden en tempels gezien. Het was mooi maar Bali heeft mijn hart nog niet gestolen.

Een dag later was het een of ander nieuwjaar. Iedereen was vrij van werk..je kon zomaar over straat lopen zonder 500 keer gevraagd te worden of je wat wilt kopen. Iedereen was traditioneel verkleed en overal brandde wierook en lagen er offers op de straat.. als eten en bloemen.
In de avond was er een parade..iedereen maakte herrie om de boze geesten weg te jagen en droegen grote monsters gemaakt van piepschuim door de stad. Ook veel vuurwerk.
Was echt heel leuk om mee te maken.


De dag erna was complete stilte. We mochten absoluut onze homestay niet verlaten, electriciteit gebruiken of herrie maken.
Echt stil was het niet, want in onze tuin leven behoorlijk wat beesten. Ongelooflijk hoe een tor een geluid van een kettingzaag kan maken!!

Deze dag heb ik gebruikt om lekker te chillen en een boek te lezen (veel anders kon je ook niet doen)

De kamer was trouwens de slechtste kamer die ik tot nu toe gehad heb.
Van een paar schimmelplekken op de muur ben ik allang niet meer vies maar dit sloeg echt alles. De wc zag zwart van de mieren, er zaten beestjes in mijn bed en de doesj deed het niet. Op mijn rieten dag zat een vogelnest..
Kortom...ik heb de volgende dag maar om een andere kamer gevraagd.
Ik moest wel extra betalen voor deze kamer...maar toen hij zag dat ik op ontploffen stond heeft hij mij de schone kamer toch voor de normale prijs gegeven.

Opdringerige verkopers ben ik gewend..maar hier is het echt heel erg..ze vragen de 5 dubbele prijs van wat dingen eigenlijk waard zijn..en loop je weg houden ze rustig je arm vast of schreeuwen ze heel hard HEEEEY DISCOUNT naar je..

Jah dat is tot nu toe mijn grootste irritatie hier..
of nee...een grotere irritatie..

De mensen die ook nog daadwerkelijk de volle mep voor al deze rotzooi betalen! Het is allemaal zoveel goedkoper dan in Nederland!
Jah ik zit hier te mopperen op mijn eigen volkje...de Nederlanders.
Ok Nederlandse invloeden kan je natuurlijk wel verwachten hier..maar dat het halve land hier zit valt me vies tegen.
De meeste komen hier maar voor 2 weekjes..vliegen de halve wereld over om 2 weken niet meer dan het zwembad van hun resort te zien en onbeperkt te eten. Een derde van het geld is al besteed op het vliegveld.. aan tax-free producten als parfum, sigaretten en toblerone.
En de rest van het geld gaat naar de opdringerige verkopers..want ze zijn o zo arm en " ze moeten wel" .

Sorry voor mijn gemopper maar ben even in een hele opstandige bui.

Gisteravond heb ik st patricksday gevierd in de lokale ierse pub.
Overheerst door cynisme ben ik als Stina Swarovski uit Ijsland de avond doorgekomen. Stina spreekt beperkt engels en helemaal geen Nederlands.

Na lang zoeken heb ik 1 ier gevonden die misschien mijn vraag wel kon beantwoorden... Hoe zat dat nou met die st Patrick??
Het antwoord was:
- It's just his day..

Later kreeg ik te horen van een engelsman dat st Patrick alle slangen uit Ierland heeft verjaagd.
Toch weer wat geleerd...

Even wat positieve dingen... de stranden zijn hier ongelooflijk mooi en heb ook een heleboel leuke mensen ontmoet en ik vermaak me ondanks mn gemopper prima hoor ;)

  • 18 Maart 2010 - 06:26

    T.ria:

    lief,zit je even in een dippie mopper??gaat ook wel weer voorbij,zal de vluchtnummers doorgeven en het is uiteindelijk ook weer eens tijd om even naar huis te gaan.En met een schat aan ervaringen,kan niemand je af nemen.Ook ben je heel creatief en geleerd je eigen beslissingen te nemen,ook heel handig hoor.st patricksday ojee heb ik ook weer wat geleerd ik dacht dat het een geestelijke weldoener was,kan me Ierland vol slangen ook niet echt plaatsen,hou je nog even vol??liefs en knuffel van mij xx

  • 18 Maart 2010 - 08:07

    Annette:

    Hoi Franci,

    Gisteren inderdaad je kaartje gekregen met een mooie pandabeer erop!
    Eindelijk hier nu ook Lente. Het wordt vandaag maar liefst 17 graden....
    Verder geniet ik nog steeds van je avonturen.

    Veel liefs en groetjes,
    Annette

  • 18 Maart 2010 - 14:18

    Misty:

    Hihi, wat een gemopper! Ik kan me voorstellen dat je je irriteert aan bepaalde dingen :P
    Gelukkig heb je het ondertussen wel nog goed naar je zin. Je actie om je als Stina voor te doen vind ik echt geweldig, haha! Veel plezier nog ;)

    Kus, Misty

  • 19 Maart 2010 - 08:33

    Linda:

    Hey Fran!
    Fijn om weer wat van je te horen! Tjee, wat ben je toch dapper dat je zo alleen de wereld in trekt! En wat nou gemopper? Ik kan me jouw irritaties goed voorstellen. En tja, die mensen op die resorts... Ach, als zij daar nu van genieten... Jij weet wel beter toch?
    Heb er zin in je straks weer terug te zien!
    Dikke (reis)knuffel, Lin.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Franci

Actief sinds 04 April 2008
Verslag gelezen: 98
Totaal aantal bezoekers 40955

Voorgaande reizen:

02 April 2015 - 30 Mei 2015

Azie 2015

04 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Camino de Santiago

25 Maart 2014 - 29 Maart 2014

op reis...EN DIT KEER NIET ALLEEN! !

12 Oktober 2013 - 10 November 2013

It's time for Africa!

20 April 2013 - 20 Mei 2013

Brazilie 2013

06 Januari 2013 - 21 Januari 2013

Hongarije/Israel

02 November 2009 - 01 April 2010

5 maanden weg

10 April 2008 - 22 Mei 2008

Mijn eerste reis

15 September 2010 - 30 November -0001

Op zoek naar een baan in Australie

Landen bezocht: